Home מאמרים
קשב ורגישות PDF הדפסה דוא

קשב ורגישות

 

שאלה שנשלחה למדור: בתי בת 8, ילדה חכמה מאד. באסיפת הורים האחרונה, המורה אמרה שלדעתה כדאי לבדוק אם יש לילדה בעיה של קשב וריכוז. הילדה קוראת מעולה, מביאה רק ציונים מעולים, אבל לא רגועה בכיתה. היא מאד רגישה, לכל דבר שמה לב, כל דבר מבינה מהר מאד, אז יכול להיות שזו בעיה של קשב וריכוז???

תשובה: ראשית, כאמור בכתבה קודמת שעסקה בנושא, אבחון בעיה של קשב וריכוז נערך ע"י אנשי מקצוע, וכולל מבדקים שונים, אשר יחזקו או יחלישו את ההשערה שקיימת בעיה כזו.

לגבי התהייה, האם יכול להיות שיש לאדם בעיה של קשב וריכוז, ו"בכל זאת" הוא מגיע להישגים טובים ומבחין בפרטים, התשובה היא שפעמים רבות ADHD מאופיין ברגישות גבוהה ובתגובות חזקות לגירויים. רגישות גבוהה יכולה להיות רגישות לגירויים אינטלקטואליים (אדם שמבחין בפרטי מידע ש"אף אחד אחר לא שם לב אליהם"), או רגישות בפן הרגשי ("לוקח קשה", "מגיב קשה", "לא זורם") או רגישות תחושתית (לדוגמא- הפתק בחולצה מפריע לו). אומרים, שבעבר, הADHD המוסח היה הצייד הכי מוצלח- שם לב לכל גירוי ומגיב במהירות וברגישות רבה.

אם כך, נשאלת השאלה, מה הבעיה? ובכן, ככל הנראה, הרגישות הרבה לגירויים ולמידע יוצרת "עומס" על המוח המנסה להתמודד עם כמות כה גדולה של מידע, ובעוצמה כה חזקה, ברגע נתון. בניסיון להתמודד עם "כאוס"-"בלאגן" פנימי הגורם תחושת חוסר-מנוח, המוח העמוס בגירויים "מטפל במצב" בעזרת ניתוקים, תנועתיות-יתר, אימפולסיביות. "המוח העמוס", אשר מתקשה לווסת את המידע, מפגין קשיי התארגנות, קושי בריכוז, קושי להתמיד במטלות, דחיינות, נטילת סיכונים. כלומר, אנו עדים לרגישות גבוהה, עקב חוסר וויסות, היוצרת עומס-   וניסיונות "לטפל" בעומס שנוצר.

לפיכך, ילד עם בעיית קשב וריכוז יכול להגיב באופן קיצוני וייחודי. לעיתים תגובותיו ייתפסו כ"גאונות" או "מקוריות", לעיתים כ"חריגות טעונה תיקון". מאחר שפעמים רבות מדובר בילדים בעלי קליטה מהירה, הרבה פעמים נשמע הורים אומרים: "משעמם לו", "המורה לא יודעת איך לעניין אותו או איך להתייחס לתגובות שלו". הרגישות והחשיבה ה"לא מסודרת" עשויים להתבטא ביכולת דמיון, יצירתיות, חדשנות, רעיונות ויוזמות "מעניינים". מנהלים, אנשי עסקים, פורצי דרך, עשויים ליהנות מדפוס חשיבה זה. אולם, ה"עקב אכילס" עשוי להיות אי התמדה, נטילת סיכונים, תגובות מהירות וקיצוניות, חוסר סבלנות בחברה. מסיבה זו יש לסייע לילד ולהקנות לו כלים לוויסות הפעילות המוחית, כדי לאפשר מימוש פוטנציאל, והתמודדות עם השגרה העמוסה ("והמשעממת"...).

לסיכום, בעיות קשב וריכוז עשויות להיות קשורות לדפוס "המוח העמוס", גם ילד ששם לב לדברים ומשיג הישגים טובים יכול לחוות עומס פנימי אשר יבוא לידי ביטוי בתפקוד בתחום הרגשי, בהתנהגות לא רגועה, בפיזור או מיקוד יתר. כל טיפול שייבחר כדי לסייע לו צריך להיות כזה אשר צפוי להביא למימוש יכולותיו הייחודיות ולא לדיכוי שלהן, על ידי כך שישפר את יכולתו לוויסות, כזה אשר יביא לתחושת סיפוק והצלחה, בלימודים, בעבודה, בחברה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות
הוסף תגובה חיפוש
הוסף תגובה
שם:
דואל:
 
כותרת:
תוכן התגובה:
 
 
אנא מלא את קוד האנטי-ספאם שאתה רואה בתמונה.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

חדשות ועדכונים

 
     מבצע לזמן מוגבל    
מכשיר נוירופידבק
לאימון המוח
המותאם לך אישית
על פי איבחון
במחיר של חו"ל:
שכירות מכשיר
רק 300 ש"ח לשבוע
ללא הגבלת מספר משתמשים
רכישת מכשיר
כולל אחריות לשנתיים
רק 6537 ש"ח!
בדיקת גלי מוח וקביעת תוכנית
      350 ש"ח.   
אימון בקליניקה
200 ש"ח
ייחודי למטפלים:
"אחד על אחד" לימוד נוירופידבק
מכשיר ביופידבק+נוירופידבק 
המתקדם   ביותר
 התקשר עוד היום 0776505439
 
 
 
 
 
 

סקר

מהו האתגר הכי גדול עם בן/בת זוג היפראקטיביים? הוא/היא: