Home מאמרים
שיפור הזיכרון PDF הדפסה דוא

שיפור הזיכרון

שאלה: אני בת 43, מתוסכלת. אני כבר לא זוכרת כמו פעם, אני ממש מתביישת, שכחתי אפילו להגיע לערב הורים בבית הספר של הבת שלי, פתאום בשעה עשר בלילה נזכרתי בכך, וזה כבר היה "הקש ששבר את גב הגמל". זה מתבטא בדברים קטנים ביומיום, אני מגיעה לסלון ולא זוכרת מה רציתי. אשמח לקבל הצעות והסברים.

תשובה: אנסה לפרט מספר גורמים שקשורים בזיכרון, כדי להבין טוב יותר מה יכולות להיות הסיבות למצב שאת מתארת ומה ניתן לעשות.

 הסיבה הראשונה במעלה ל"שכחה" היא חוסר תשומת לב. אחד ההסברים לשכחה בגיל המבוגר, הוא שאדם מבוגר פחות שם לב לדברים, לעומת ילד- שסקרן לסביבתו, אשר- מבחינתו- מלאה במידע חדש ומעניין. ככל שנטה יותר קשב לקלוט את המידע ולאחסנו בזיכרון, כך יקל עלינו "לשלוף" אותו בעתיד. לפיכך, חשוב להטות קשב בשעת רכישת המידע: לחזור על הפעולה (ללחוץ על כפתור האזעקה וגם לבדוק שהדלת נעולה), לומר בקול רם מה שאני רוצה לזכור בעת ה"שינון" ("הנחתי את המפתח על השולחן"; "אני הולכת לסלון כדי להביא את הפנקס"). ככל שנשתף יותר חושים בשעת רכישת המידע, יקל על המוח לשלוף אותו בשעת הצורך. באותו אופן, ככל שנצמיד לפריט המידע שברצוננו לזכור, קשר נוסף ("הוא מזכיר לי את שושנה, כך אזכור שהוא גר בשכונת הסביונים")- יקל עלינו לשלוף אותו ("ביום שיש לי פגישה עם המעצבת יש לי אסיפת הורים של הבת"). כאשר נקשר את המידע לידע קודם שכבר רכשנו בעבר, ניצור קשרים בין פריטים שונים בקוגניציה (הכרה) וכך נקל על המוח "לשלוף" את המידע, כי למעשה הבאנו לארגון יותר מוצלח שלו ב"מגירות" של המוח, ממש כמו שתיוק מוצלח של מסמכים יקל על איתורם בעתיד.

סיבה נוספת לשכחה יכולה להיות לחץ או עומס. כאשר אדם לחוץ או עמוס, מופעלים במוח גלי ruminations- מחשבות חוזרות אודות דאגות וטרדות, אשר לא מאפשרות למידע חדש להיקלט באופן מאורגן- ולפיכך גם לא להישלף בקלות. בנוסף, בעת לחץ, הגוף מגיב באופן הישרדותי באחת משלוש אופציות לתגובה: הילחם! ברח! קפא במקום! המשמעות היא, שתהליכים מוקפאים לצורך הטיפול במצב המלחיץ, וכך יעילות עיבוד המידע ושליפתו פוחתת בהרבה. למוח האנושי אין כמעט מגבלות של זיכרון. אין לנו בעיה קוגניטיבית להתמודד עם עומס פריטים (אם הם מאורגנים טוב, כאמור). הבעיה היא בתחושת העומס הסובייקטיבית- אם הגוף מפרש שאנו במצוקה, הוא יגן על עצמו ויקטין את רמת הפעילות ה"שכלית" לטובת פעילות של הרגעת הגוף.

שינה מספקת נמצאה קשורה במישרין לזיכרון. כמו כן, תזונה נכונה והימנעות מעישון נמצאו קשורים לזיכרון, וכן- שתיית מים- ירידה ב2% מים בגוף עלולה להשפיע לרעה על הזיכרון לטווח קצר ועל הריכוז.

לטובת ארגון מוצלח של המידע, נוכל להשתמש בעזרי זיכרון: שינון בעזרת ראשי תיבות, גימטרייה, חלוקת פריטי המידע לקטגוריות או קבוצות. ניתן להוסיף לכך עזרי זיכרון חיצוניים כמו רישום פתק על המקרר לתכנון שבועי, ארגון מקום קבוע לחפצים שימושיים (משקפיים, טבעות, נעלי בית), תזכורת בטלפון הסלולארי. בכך נקל על עבודת המוח ונשפר את יעילותה.

אם הבעיה נעוצה בדפוס פעילות "איטי" של המוח, כלומר אם מדובר באדם שבמוחו פועלים יותר גלי מוח המאפיינים חוסר קשב, פיזור, הרי שאימון גלי המוח לשימוש רב יותר בגלים ה"יעילים" ללמידה ולערנות בהפניית קשב לגירויים, יוכל לחולל שינוי משמעותי.  בנוסף, אדם המפעיל יותר מדי גלים של תזזיתיות או של לחץ, יצטרך להתאמן להפעיל יותר גלים של קשב רגוע, וללמוד טכניקות ספציפיות להרגעה, הנחוצה כאמור לשליפה מהזיכרון. כיום יש לנו טכנולוגיות נוירו קוגניטיביות מתקדמות המאפשרות לאבחן תפקודי זיכרון, להתאמן ולשפר את הזיכרון. טכנולוגיות אלו מאמנות את כלל תפקודי המוח (קשב, זיכרון וכיוצ"ב) באופן רב-חושי, ומספקות משוב תוך כדי האימון על ההתקדמות.

לעיתים אדם ניחן בזיכרון שמיעתי טוב יותר מאשר הזיכרון החזותי שלו, או להיפך. איתור ערוץ הזיכרון החזק יסייע לפצות על הקושי בערוץ חלש, כמו למשל: עדיפות לארגון המידע בצורת תמונה או שרטוט, או עדיפות לשינון בעיבוד קולי. יש מי שמכיר בערוץ הזיכרון המועדף עליו, יש מי שיזדקק לאבחון מקצועי כדי למפות את תפקודי הזיכרון שלו.

 לסיכום, תשומת לב וארגון נכון של המידע נחוצים כדי לזכור טוב יותר.  ארגון הסביבה, אימון בתפקודי קשב וזיכרון, וזיהוי מנגנוני הזיכרון הרצויים לכל אחד באופן אישי, ישפרו את רמת הזיכרון, ויתרמו להתנהלות היומיומית וגם ללמידה.

שאלות למדור ניתן לשלוח ל   "> כתובת דוא"ל זו מוגנת מפני spambots, יש לאפשר JavaScript על-מנת לראות את הכתובת או בפקס 153-77-6505439

 

תגובות
הוסף תגובה חיפוש
הוסף תגובה
שם:
דואל:
 
כותרת:
תוכן התגובה:
 
 
אנא מלא את קוד האנטי-ספאם שאתה רואה בתמונה.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

חדשות ועדכונים

 
     מבצע לזמן מוגבל    
מכשיר נוירופידבק
לאימון המוח
המותאם לך אישית
על פי איבחון
במחיר של חו"ל:
שכירות מכשיר
רק 300 ש"ח לשבוע
ללא הגבלת מספר משתמשים
רכישת מכשיר
כולל אחריות לשנתיים
רק 6537 ש"ח!
בדיקת גלי מוח וקביעת תוכנית
      350 ש"ח.   
אימון בקליניקה
200 ש"ח
ייחודי למטפלים:
"אחד על אחד" לימוד נוירופידבק
מכשיר ביופידבק+נוירופידבק 
המתקדם   ביותר
 התקשר עוד היום 0776505439
 
 
 
 
 
 

סקר

מהו האתגר הכי גדול עם בן/בת זוג היפראקטיביים? הוא/היא: